کتابخانه | Library

فرکانس یک تعریف عمومی (General) دارد که عبارت است از: Cycles Per Second یعنی تعداد چرخه در ثانیه. در کل تعریف عمومی فرکانس تعداد تکرار یک کار تکراری در واحد زمان است. (که معمولاً واحد زمان را ثانیه می‌گیرند)
به طور مثال اگر شما بتوانید در یک ثانیه ۱۰ بار دست‌هایتان را به هم بزنید، فرکانس شما در این مبحث ۱۰ هرتز می‌شود.
پس هر گاه خواستید فرکانس را در یک مبحث خاص تعریف کنید، باید ببینید چه کاری در یک ثانیه تکرار می‌شود.

 VSAT یا Very Small Aperture Terminal  یک نوع از سیستم های ارتباطات ماهواره ای می باشد که برای مصارف خانگی یا بعضا مصارف سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربر نهایی یا End User این سرویس دارای یک دستگاه است که وظیفه رابط بین کامپیوتر شما و آنتن ارسال و دریافت سیگنال ماهواره را بر عهده دارد که به این دستگاه در اصطلاح فنی فرستنده و گیرنده یا Transceiver گفته می شود.

این Transceiver است که اطلاعات را در قالب سیگنال از کامپیوتر شما به سمت ماهواره مستقر در فضا ارسال و داده ها را از آن دریافت می کند. در اصطلاح آنتنی که در کنار دستگاه شما قرار دارد به عنوان ایستگاه زمینی دریافت و ارسال سیگنال برای ماهواره در نظر گرفته می شود.

ادامه مطلب…

وابسته به دریا و اقیانوس، وابسته به دریانوردی و کشتیرانی، برای مصرف یا کاربرد در دریا

شرکت مخابراتی اماراتی است، که در زمینه ارائه خدمات تلفن‌های همراه ماهواره‌ای و اینترنت ماهواره‌ای فعالیت می‌کند. شرکت الثریا در سال ۱۹۹۷ با سرمایه ۵۰۰ میلیون دلار، راه‌اندازی شد و در حال حاضر دارای ۳ ماهواره مخابراتی می‌باشد، که توسط شرکت بوئینگ ساخته و در مدار قرار گرفتند و امروزه خدمات خود را در بیش از ۱۶۲ کشور جهان عرضه می‌نماید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر ابوظبی، امارات متحده عربی قرار دارد و شرکت مخابرات امارات متحده عربی سهام‌دار اصلی شرکت ثریا بشمار می‌آید.

شرکت ارتباطات ماهواره‌ای آمریکایی است، که در زمینه ارائه خدمات صدا و تصویر ماهواره‌ای و ساخت تجهیزات مخابراتی ماهواره‌ای فعالیت می‌نماید.

حمل ونقل دریایی- دور از ساحل به طرف دریا
باند اِل (L): از 1 تا 2 گيگاهرتز، بيشتر کاربرد در خدمات ماهواره‌اي سيار

پهنای باند، ترجمه لغت به لغت اصطلاح Bandwidth است. در بعضی جاها این اصطلاح را «عرض باند» هم ترجمه کرده‌اند. اگر بخواهیم درک خوبی از معنای این اصطلاح داشته باشیم بد نیست به این مثال توجه کنید. اتوبانی را در نظر بگیرید، معمولاً هر اتوبان یا بزرگراه دارای چند خط (Line) یا باند (Band) است که ظرفیت این بزرگراه را معین می‌کند. مثلاً اگر بزرگراهی دارای ۲ خط باشد طبیعتاً به‌طور هم‌زمان و از یک نقطه از بزرگراه فقط ۲ عدد ماشین امکان عبور دارند و اگر بزرگراهی دارای ۴ خط یا باند باشد به‌طور هم‌زمان ۴ ماشین امکان عبور از کنار هم را دارند. خوب حالا کافی است در این مثال به جای ماشین، بیت(Bit) و به جای بزرگراه یا اتوبان، سیم یا فیبر نوری که در واقع محیط انتقال اطلاعات هستند، بگذارید.

ردیابی
جایگاهی در بالاترین نقطۀ شناور که دید کاملی به مقابل و اطراف دارد و محل اصلی فرماندهی شناور است.

مخفف Global System for Mobile Communication است كه برای نخستین‌بار در سال 1982 توسط سازمان استاندارد‌سازی اروپا به‌كار برده شد و این سازمان استاندارد جدیدی برای ارتباطات سیار در باند 900 مگاهرتز ارائه كرد.

كار تقسیم‌بندی باند فركانسی در خصوص كاهش ایستگاه‌های فرستنده‌ی BTS و در جهت استفاده‌ی مجدد از باند فركانسی در نواحی مختلف و تحت یك طرح جامعه شبكه‌ای صورت می‌گیرد كه توسط یك اداره طراحی شبكه‌ی سلولی تعیین می‌گردد.

شبكه‌ی GSM شامل تعداد كثیری MS یا همان گوشی‌های موبایل است كه در انواع و مدل‌های مختلف در دست افراد موجود است.

cctv مخفف کلمه (Closed Circuit Television) به معني دوربين مدار بسته است.

لنگرگاه جایی در دریا است که کشتی‌ها می‌توانند لنگر بیندازند.

لنگرگاه جایی است که برای ثابت نگه داشتن کشتی، لنگر انداخته می‌شود. درحالیکه مهار اندازی (به انگلیسی: Moorings) برای طناب اندازی به شناور یا تیرک مهار گفته می‌شود. لنگرگاه معمولاً مکان‌هایی برای لنگر اندازی ایمن در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد و دیگر مسائل دارند.

علم اطلاعات و پردازش اطلاعات و مهندسی سامانه‌های اطلاعاتی است. انفورماتیک ساختار و الگوریتم‌ها و رفتار و اثر متقابل سیستم‌های مصنوعی و طبیعی که به دنبال ذخیره‌سازی و پردازش و دسترسی و نقل و انتقال اطلاعات را بررسی می‌کند همچنین مطالعات تقابل انسان و رایانه را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

ماهواره ها بر حسب نوع عملکرد و مسیر حرکتی خود در مدارهای مختلف به دور زمین به سه دسته زیر تقسیم می شوند می شوند:

1-ماهواره های رصد زمین

2-ماهواره های ارتباطی

3-ماهواره های مسیریاب

این محصول شبیه هیچ محصولی که تا کنون دیده اید نیست. Iridium GO در جاهایی که ارتباطات زمینی میسر نیست بستر ارتباطات ماهواره ای را برای گوشی های موبایل فراهم میکند. این وسیله کوچک و قابل حمل، باعث میشود شما در هر مکانی (خشکی، دریا یا آسمان) ، چه در حال حرکت یا سکون بتوانید پیام های صوتی و متنی خود را به دیگر نقاط زمین ارسال کنید…

ادامه مطلب

مخفف Ingress Protection و بیانگر حفاظت در برابر اجسام سخت و نفوذ پذیری در برابر آب را نشان میدهد…

ادامه مطلب

FleetBroadband
Television receive-only

سیستم مکان یابی جهانی ( Global Positioning System ) یک سیستم مکان یابی با استفاده از ماهواره های مرجع اســت. اولین ماهواره جی پی اس در سال 1978در مدار زمین قرار گرفت و در سال های بعد تعداد این ماهواره ها به 24 عدد رسید و امروزه بیشتر هم شده است. به مجموع این ماهواره ها NAVSTAR نیز گفته می شود

حسگر ژیروسکوپ یا Gyroscope را ممکن است بسیاری از افراد با سنسور شتاب سنج یکسان بدانند در حالی که کار این دو متفاوت است. بر خلاف ماهیت الکتریکی حسگر شتاب سنج، حسگر ژیروسکوپ بر اساس مکانیک است. این سنسور بر اساس چرخش دو حلقه و نحوه قرار گیری و حرکت آنها می تواند چرخش را تشخیص دهد.

در اصل در سنسور ژیروسکوپ، به جای تشخیص حرکت جابجایی، حرکت چرخشی شناسایی می شود و دستگاه قادر خواهد بود حرکت حول محور X، حول محور Y و حول محور Z  را تشخیص و به کار ببرد. گرچه می توان از این سنسور برای تعیین شتاب نیز استفاده کرد، اما بدلیل محدودیت زوایای تحت پوشش، نمی توان از آن برای اندازه گیری میزان آن استفاده کرد.

Antenna-Control-Unit

LNB.LNC یا (Low-noise block converter)، با کاربرد کمتر LND، وسیله‌ای است که امواج ماهواره‌ای را پس از اینکه بشقاب (دیش) به صورت همگرا در آورد به امواج قابل دریافت در آورده و به رسیور (دریافت کننده) منتقل می‌کند.

مهمترین وظیفه ال‌ان‌بی تقویت سیگنال‌های دریافتی با گین مشخص است که بدون آن عملاً دریافت سیگنال منتفی خواهد بود. برای نیل به این هدف، ال‌ان‌بی باید در کانون دیش مستقر باشد.

آنتن‌پوش یا ریدوم به سازه‌ای معمولاً کروی‌شکل گفته می‌شود که از جنس فایبرگلاس است و برای مصون نگه داشتن آنتن‌ها در برابر عوامل طبیعی بر روی آن‌ها قرار داده می‌شود. از دلایل استفاده از این پوشش، محافظت از سرما و گرما و خوردگی ناشی از باران است. دلیل دوم پوشاندن آنتن از دید دیگران است که مثلاً در کاربردهای نظامی می‌توان از آن برای پوشاندن آنتن از دید دشمن استفاده کرد. دلیل سوم ایجاد مرز بین آنتن و محیط اطراف است. مثلاً در آنتن‌های چرخان می‌توان از ریدوم استفاده کرد برای این که به افرادی که از کنار آن عبور می‌کنند برخورد نکند.

آنتن پوش‌ها از جنس‌هایی ساخته می‌شوند که دارای ضریب گذردهی الکتریکی و همچنین نفوذپذیری مغناطیسی بسیار کمی باشند که بر روی امواج الکترومغناطیس که بین محیط و آنتن درون آن‌ها رد و بدل می‌شود اثر نامطلوب نداشته باشد.

Radio frequency فرکانس رادیویی به دامنه‌ای از نوسانات در بازه ی ۳ کیلوهرتز تا ۳۰۰ گیگاهرتز گفته می‌شود که معادل است با بسامد موج‌های رادیویی و جریان‌های متناوب حامل سیگنال‌های رادیویی هستند.

 آر اِف معمولاً بیشتر از کارکردهای مکانیکی، به کارکردهای الکتریکی اشاره دارد، با این وجود سامانه‌های آراِف مکانیکی نیز وجود دارند.

باند سي (C): از 4 تا 8 گيگاهرتز، بيشتر کاربرد در ماهواره‌هاي ارتباطات تجاري
باند كِي‌يو (Ku): از 12 تا 18 گيگاهرتز، بيشتر کاربرد در ماهواره‌هاي ارتباطات تجاري (از 5/12 تا 18 گيگاهرتز(

باند كِي‌اِي (Ka): از 27 تا 40 گيگاهرتز، بيشتر کاربرد در ماهواره‌هاي ارتباطات تجاري (از 5/26 تا 40 گيگاهرتز)

کشتی شناور بزرگی است که برای حمل مسافر و بار بر روی آب‌های آزاد یا رودخانه و دریاچه‌های پهناور استفاده می‌شود.

از دیگر شناورها می‌توان از قایق، بارج، لنج و زیردریایی نام برد، با این همه، وسایل دیگری نیز هستند که می‌توان به فهرست فوق افزود: کایاک، کرجی، کانو،…

اتاقک خلبان یا کاکپیت (انگلیسی: cockpit) بخشی از هواپیما است که معمولاً در جلوی هواپیما قرار دارد و خلبان در آن هواپیما را کنترل می‌کند.

پایِش به معنی نظارت است و ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:

پایش وضعیت

پایش (پزشکی)

پایش رسانه‌ها

Fuel Tracker

رهیابی سوخت

امواج اقیانوس ها به طور پیوسته باعث اختلال در حرکت وسایل روی آب میشوند. برای مواردی مثل بارگیری، فاصله از ساحل و همچنین نوسانات ارتفاعی بسیار مهم است. برای به حداقل رساندن حرکت های نوسانی در جهات مختلف، ابتدا باید این جهات را به درستی بشناسیم سپس به ارائه راه حلی برای مقابله با آن و حفظ تعادل برآییم.

ادامه مطلب

امروزه همه ما به نوعی با اینترنت و شبکه های کامپیوتری سر و کار داریم ولی در عمل بسیاری از ما درک درستی از مفاهیم آن نداریم.در این مطلب سعی میکنیم تا به ارائه مفهوم پهنای باند به زیبان ساده و تفاوت آن با سرعت بپردازیم.

ادامه مطلب