جهت های حرکتی در دریا

امواج اقیانوس ها به طور پیوسته باعث اختلال در حرکت وسایل روی آب میشوند. برای مواردی مثل بارگیری، فاصله از ساحل و همچنین نوسانات ارتفاعی بسیار مهم است. برای به حداقل رساندن حرکت های نوسانی در جهات مختلف، ابتدا باید این جهات را به درستی بشناسیم سپس به ارائه راه حلی برای مقابله با آن و حفظ تعادل برآییم.

امواج، باد و جریان های اقیانوسی همواره باعث اختلال در وضعیت حرکتی وسایلی میشوند که بر روی اقیانوس در حال حرکتند. این اختلالات منجر به حرکت وسیله در جهت های مختلف میشود. حرکت افقی اغلب به وسیله “dynamic positioning system” یا همان “سیستم تثبیت موقعیت دینامیکی” کنترل میشود ولی ممکن است حرکت عمودی همچنان ادامه داشته باشد؛ آن هم به دلیل عدم آگاهی درست از شکل حرکت امواج اقیانوسی و غیر قابل پیش بینی بودن آنها.

مثالی برای درک بهتر این نوسانات خطوط لوله موجود در زیر آب دریا برای انتقال نفت وگاز است. وقتی که یک وسیله مثلا یک جرثقیل دریایی میخواهد به این خطوط متصل شود به دلیل نوسانات عمودی فشار بسیار زیادی را متحمل میشود و این احتمال وجود دارد که نه تنها جرثقیل بلکه کل خطوط لوله آسیب ببیند.

بنابراین برای حل این مشکلات ابتدا باید این نوسانات و جهت حرکت آنها را به درستی بشناسیم و سپس به دنبال راه حل باشیم. هدف از این مقاله ارائه راه حل برای موضوعات مشابه یاد شده نیست بلکه تنها بیان اصل موضوع یعنی نوسانات و حرکات در دریاها و اقیانوس هاست.

directionatsea

همانطور که در تصویر مشاهده میشود هر وسیله در سطح اقیانوس در شش جهت آزادانه حرکت میکند که به نام های “surge” و “sway” و “heave” برای جهت های انتقالی و “Roll” و “Pitch” و “Yaw” برای جهت های چرخشی شناخته میشوند.

سه جهت “surge” و “sway” و “heave” بیانگر جا به جایی یا انتقال بر روی محور خود هستند و به صورت مستقیم وخطی بوده و شامل چرخش و نوسان نمی باشند در عوض سه جهت “Roll” و “Pitch” و “Yaw” بیانگر نوسانات و چرخش بدون جا به جایی هستند.

Six Degrees Of Motion Ship

directionatsea