-انواع ماهواره ها

  • 1- ماهواره رصد زمین

ماهواره هایی که برای مشاهده زمین استفاده میشوند و با نام اختصاری (EO (Earth Observation شناخته می شوند. از آنها برای موارد زیر کمک میگیرند:

  • مشاهده و محافظت از محیط زیست
  • مدیریت منابع
  • رصد کردن بلایای انسانی
  • ایجاد توسعه پایدار

ماهواره های EO به ما در مشاهده و محافظت از محیط زیست، مدیریت منابع، مقابله با بلایای انسانی و ایجاد توسعه پایدار کمک میکند. آنها اطلاعات ضروری را در نواحی بزرگ شامل شوری آب اقیانوس ها، ضخامت یخ های قطبی، محصولات غذایی سالم، وضعیت آب و هوا.

  • ماهواره های رصد زمین چه طور کار میکند؟

ماهواره های EO براساس چگونگی تصویر سازی به دو مدل Passive و Active تقسیم میشوند:

Passive: ماهواره های Passive سیگنال های ارسال شده از سطح زمین را بدون تقویت و صرفا به صورت بازتابش به سطح زمین ارسال میکنند. مثل نورهای مرئی و مادون قرمز. با توجه به آنچه گفته شد به دلیل عدم تقویت سیگنال توسط این ماهواره ها، در شرایط ابری تقریبا امکان برقراری ارتباط با ماهواره های passive وجود ندارد.

حداکثر رزولوشن تقریبی: 50cm

GMDSS

Active: مماهواره های Active دارای قابلیت ارسال و دریافت سیگنال هستند. به طور کلی این ماهواره ها میتوانند در شرایط ابری کار کنند.

GMDSS
  • پوشش ماهواره ها چه میزان است؟

پهنای ناحیه قابل دید توسط ماهواره ها “نوار عرضی(swath width)” نامیده میشود. ماهواره ها با نوار عرضی متفاوت رزولوشن موقتی متفاوتی دارند که زمان بین مشاهدات در همان نقطه روی زمین است. عموما ماهواره هایی با نوار عرضی بزرگ میتوانند از مشاهده کنند همان موقعیت را با فرکانس بیشتر.

  • چگونه یک ماهواره EO داده ها را جمع آوری میکند؟

ماهواره EO در محدوده ای از مدارهای مختلف حرکت می کنند و چشم اندازهای مختلفی از زمین را ارائه می دهد. اکثر ماهواره ها به دلیل محدودیت در توان و حافظه، به طور مداوم اطلاعات را جمع آوری نمی کنند. برخی از آنها به طور منظم و مطمئن اطلاعات را جمع آوری و در اختیار قرار می دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بیشتر تک کاره باشند و تنها 5 یا 10 دقیقه اطلاعات را در یک دور 90 دقيقه ای در مدار جمع آوری کنند. داده ها بر روی ماهواره ذخیره می شود تا زمانی که ایستگاه زمینی برای انتقال داده ها وجود داشته باشد. زمان بین گرفتن یک تصویر و انتقال آن به ایستگاه زمینی که در دسترس باشد میتواند چیزی بین یک ماه تا چند دقیقه طول بکشد ولی معمولا سریعتر از آنچه بیان شد انجام میشود. ماهواره ها متعلق به شرکت های مختلف هستند، Provider های مختلفی که هر کدام ساختار و قیمت های خودشان را دارد نیز وجود دارد.

  • چگونه یک ماهواره جزییات را میتواند به خوبی ببیند؟

ماهواره ها قادرند تا طول موج های معینی از نور که ” رزولوشن طیفی” نامیده میشوند را تشخیص دهند. آب، خاک، گیاهان و ساختمان ها هر کدام طول موج مربوط به خود را دارند و هر یک به صورت مجزا قابل شناسایی می باشد. بنابراین شما با مشاهده هر نوع شی میتوانید طول موج مشخصی را به آن اختصاص میدهید.با اندازه گیری رزولوشن های متفاوت توسط ماهواره های EO ، جزییات از چند متر تا چند صد کیلو متر قابل مشاهده میشوند.

GMDSS

© European Space Imaging / DigitalGlobe Image Copyright © Satellite Application Catapult Ltd 2014

تصویر شماره یک رزولوشن 10 متر است تصویر شماره دو رزولوشن 10 مت زوم شده ، است و تصویر شماره سه رزولوشن 0.5 متر در همان ناحیه است. هر چه رزولوشن بالاتر باشد جزییات بیشتری قابل مشاهده است از رزولوشن های پایین تر برای برنامه های نواحی خیلی بزرگ استفاده میشود.

چالش

تا سال 2050، هزینه های جهانی طوفان و سیل چیزی حدود 600 میلیارد پوند برآورد میشود و با افزایش روند تغییرات آب و هوایی ممکن است این میزان بیشتر شود.

راهکار ماهواره ای

داده های ماهواره ای میتواند رطوبت خاک و اندازه عمق آب سیل را آنالیز کند و سپس احتمال جاری شدن سیل و وقوع آنرا را محاسبه کند. این اطلاعات میتواند وقوع سیل را تا 95% پیش بینی کند.

نتیجه

  • بخش بیمه میتواند حق بیمه مناسب را برای مشتریان خود تعیین کند.
  • بخش های دولت بهتر میتوانند برای وقوع سیل آماده شوند.
  • برنامه ریزی میتواند بر اساس پیش بینی دقیق تر باشد.
  • تجارت و کسب و کار میتواند متوجه وقوع سیل و خطرات آن شود.