-انواع ماهواره ها

  • 2- ماهواره ارتباطاتی

ماهواره های ارتباطی ، میل سیری ناپذیر ما برای تبادل اطلاعات در هرنقطه ای بر روی زمین را برآورده میکند.

satellites

از ماهواره های ارتباطی میتوان برای تبادل اطلاعاتی از قبیل صدا، تصویر، ویدیو و اینترنت در هرنقطه بر روی زمین استفاده کرد.

تا سال 2014 برآورد شده است که چیزی حدود 1.4 میلیارد تلفن همراه توسط مردم استفاده میشود که یعنی به ازای هر پنج نفر یک نفر به تلفن همراه و برنامه های جانبی آن دسترسی دارد. اگر ما تلویزیون، رادیو و اینترنت را هم اضافه کنیم به اهمیت ارتباطات در دنیای امروزه پی میبریم.

این ماهواره ها امکان برقراری ارتباط کشتی های در حال عبور از اقیانوس ها و ارتباط هواپیماها را فراهم میکند؛ همین طور امکان ارتباط برای مردم در نواحی که توسط تلفن همراه و شبکه فیبر نوری پوشش ندارند را فراهم میکند و یا برای گروه های نجات در شرایط اضطراری که بنا به هر دلیلی امکان برقراری ارتباط از روش های معمول مثل تلفن همراه و یا … میسر نمی باشد را فراهم میکند.

  • ماهواره های ارتباطی چه طور کار میکند؟

ماهواره های ارتباطی به منظور برقراری ارتباط برای مردم در هر نقطه ای از زمین طراحی شده اند.

این ماهواره ها می توانند داده ها را از مسیرهای مختلفی درفضا منتقل کنند و بسته به نوع داده از سه مدار زیر جهت انتقال اطلاعات استفاده میکنند.

ماهواره های ارتباطی درست مثل رله هستند یعنی این امکان را می دهند تا داده ها از مسیرهای مختلفی از طریق فضا منتقل شوند.

این ماهواره ها میتوانند از یکی از سه مدار استفاده کنند:GEO ، HEO ، LEO

satellites

GEO: برای پوشش همه سطح زمین در این مدار، تنها به سه ماهواره نیاز است (البته نواحی قطبی را پوشش نمی دهد). با تنظیم دقیق آنتن بر روی یکی از ماهواره های مدار GEO، با توجه به ثابت بودن آنها نسبت به جهت و سرعت گردش زمین میتوان یک ارتباط پایدار را ایجاد کرد.

LEO: ارتباط زنجیره وار ماهواره های مدار LEO باعث میشود یک منطقه همواره پوشش داشته باشد. معمولا چندین ماهواره که در خارج از جو در حال حرکت هستند در هر زمانی موقعیت مورد نظر را پوشش می دهد.

HEO: از ماهواره های HEO برای ایجاد یک ارتباط پایدار در نواحی که ماهواره های GEO نمی توانند پوشش دهند استفاده میشود. با توجه نوع مدار و نوع حرکتشان، میتوانند یک منطقه را برای مدت زمان زیادی پوشش دهند.

  • چه نوع داده ای ارسال میشود؟

انواع داده ها می توانند از طریق ماهواره ارسال شوند مثل صدا، تصویر، ویدیو و متن

GMDSS
  • چه نوع داده ای ارسال میشود؟

سرعت انتقال داده میتواند از 15kbps تا 10Mbps باشد در آینده این سرعت به 30Mbps نیز می رسد چیزی نزدیک به سرعتی که ما با مرورگر کامپیوترمان، اینترنت گردی میکنیم. بعضی Provider ها به جای اینکه برحسب kbps نرخ محاسبه شود پیشنهاد میکنند تعرفه ای برای حق اشتراک ماهانه پرداخت شود که ممکن است این قیمت بر نوع استفاده ارزانتر تمام شود یا گرانتر.

  • هزینه ارسال داده چه میزان میشود؟

داده ها شامل ارسال صدا، تصویر و ویدیو و خدمات موبایل میشود به عنوان مثال تعرفه خدمات موبایل به شکل زیر محاسبه میشود:

  • بسته های ارتباطی صوتی : £0.75/min
  • بسته های نوشتاری تا حجم 100kb : £0.40p
  • بسته های تصویری تا حجم 1Mb : £4.00
  • بسته های ویدیویی تا حجم 20Mb در هر دقیقه : £80.00

خدمات ثابت مثل تلویزیون ماهواره ای بسیار ارزانتر هستند. ارزش خود آنتن میتواند چیزی بین £200-£11,000 باشد که بسته به سایز، توان و خدمات Provider دارد.

  • HANDOVER چیست؟

وقتی از یک زنجیره برای ارسال داده استفاده میکنید یک نقطه ای به نام HANDOVER (شکل شماره3) بین دو ماهواره ایجاد میشود که برای ارسال داده هایی که نیاز است به طور پیوسته انتقال یابند مشکل ایجاد کند مثل یک فایل ویدیویی.

GMDSS
  • چالش های پیش رو:

دسترسی به دستگاه فوریت های پزشکی برای مردمی که در نواحی پوشش نیافته هستند یا پوشش زیرساخت های ارتباطی ضغیف و یا در حد صفر است.

  • راه حل ماهواره های :

بخش دریایی از پیشگامان ارائه خدمات پزشکی از طریق ارتباطات ماهواره های است. خدمات دولتی در بخش بهداشت و درمان میتواند از پتانسیل موجود در خدمات ماهواره ای برای “telemedicine” یا خدمات پزشکی از طریق ارتباط راه دور و تکنولوژی های بخش ارتباطات ماهواره ای استفاده کند.

  • نتیجه :
  • دریانوردان و به طور کلی کاربران می توانند تماس های صوتی و تصویری با کیفیت بالا را از طریق تلفن های ماهواره ای از هر نقطه از جهان برقرار کنند.
  • میلیون ها نفر از مردم سراسر دنیا میتوانند از خدمات “telemedicine” بهره ببرند.
  • در سال 2012 مطالعه بر روی 6000 بیمار نشان داد که مراجعه به اورژانس 20% و میزان مرگ و میر 45% کاهش پیدا کرده است.