اینمارست Fleet Broadband

تا امروز 10 سال از زمان معرفی نسل چهارم خدمات اینمارست می گذرد و در این مدت اینمارست به همگان اثبات نموده که بی بدیل ترین شبکه مخابراتی پوشا در دنیاست.

خدمات این نسل از شبکه اینمارست در باند فرکانسی L و در بازه 1.3 تا 7/1 گیگاهرتز ارائه می شوند. این باند ( L ) کمترین اثرپذیری را نسبت به شرایط آب و هوایی دارد و به همین جهت بهترین انتخاب برای داشتن ارتباطی پایدار و قابل اتکاء در دریا می باشد.

شبکه نسل چهار اینمارست که به اختصار I4 نامیده می شود از پایداری بیش از 99/9 درصدی برخوردار است. خدمات FBB بعد از سال ها حضور موفق خدمات نسل سوم اینمارست ، عرضه شدند و در حال جایگزینی با خدماتی نظیر Fleet 33,55,77 و Mini-M می باشند. البته این جایگزینی تقریبا طبق اعلام و برنامه اینمارست انجام پذیرفته است و تنها برخی از خدمات نسل سوم ، تا مدتی دیگر در دسترس خواهند بود. جهت اطلاع از تقویم پایان دوره خدمات ( End of Life) اینجا را کلیک کنید..

خدمات دریایی نسل چهارم اینمارست به Fleet Broadband شناخته می شوند که به اختصار به آن FBB اطلاق می گردد. در این فن آوری شاهد امکان برقراری ارتباط دیتا تا حدود 432 کیلوبیت بر ثانیه ( بسته به مدل ترمینال ) و تامین همزمان خط تلفن می باشیم.
این خدمات از طریق سه نوع ترمینال که با نام های FB250, FB150 و FB500 خوانده می شوند ، تامین می گردند . چندین شرکت نیز موفق به تولید محصول بر اساس معیارهای فنی و کیفی مد نظر اینمارست گشته اند که در این خصوص می توان به شرکت های Cobham ، Intellian ، AddValue Tech ، NJR و KVH اشاره کرد.
در جدول زیر می توانید ، اطلاعات فنی عمومی ترمینال ها را مطالعه کنید و در صورت تمایل به کسب اطلاعات قیمت اینجا را کلیک نمایید.

همانطور که در عکس ها مشاهده می کنید ، هر ترمینال از دو قسمت ، یکی خارجی ( ODU – Out Door Unit ) و دیگر داخلی ( IDU- In Door Unit) تشکیل شده است.

در تمام ارتباطات ماهواره ای دید مستقیم و بدون مانع در موقع نصب تجهیزات بیرونی می بایست مورد توجه اکید قرار گیرد و از انجاییکه کشتی در جهات مختلف حرکت می کند ، این دید در تمام جهات باید حداکثری و بدون مانع باشد.

با توجه به افت سیگنال ناشی از مقاومت کابل ارتباطی بین ODU و IDU شرکت های سازنده از طول کابل مشخصی ، بسته به نوع آن استفاده می کنند، لذا در زمان نصب باید طول کابل را نیز در مکان یابی آنتن در نظر داشت.

همچنین می بایست تجهیزات رادیویی را به ترتیبی در کنار هم نصب کرد که باعث اختلال فرکانسی روی یکدیگر نشوند.

مشتری با خرید ترمینال های FBB ، یک دستگاه کامل با متعلقات استاندارد جهت بهره برداری دریافت می کند. اما از آنجاییکه محل نصب آنتن در زمان درخواست، مشخص نیست ، پایه آنتن متناسب با شرایط به طور اختصاصی طراحی و ساخته می شود و هزینه آن نیز جداگانه اعلام می گردد.

خدمات نسل چهار اینمارست از طریق 3 ماهواره که در مدار Geostationary مستقر گردیده اند ، تامین می شود ، نقشه پوشش این ناوگان به شکل زیر می باشد.

مکانیزم عملکرد دستگاه به شکلی است که همواره صفحه آنتن ( رفلکتور ) در جهت ماهواره درست قراردارد به ترتیبی که تکان های کشتی در جهات مختلف باعث ایجاد مشکل در ارتباط نگردد. زمانیکه کشتی و یا شناور مجهز به FBB از پوشش یک ماهواره خارج می شود به صورت خودکار در جهت ماهواره دیگر قرار می گیرد و قطعی احساس نمی شود.

با تجهیز شناور به خدمات FBB ، از امکانات زیر بهره مند می شوید.

یک ارتباط دائمی و همیشه برقرار ، جهت دریافت و ارسال ایمیل ، دسترسی به اینترنت ، دریافت آنی چارت های الکترونیکی و گزارش های جوی ، پهنای باند این ارتباط به صورت اشتراکی می باشد و بسته به نوع ترمینال تا Kbps 384 برقرار می گردد. اینمارست این نوع ترافیک را Standard IP Data نامیده است ومبنای محاسبه هزینه های استفاده از این نوع ترافیک بر حسب MB می باشد.

اینمارست جهت امکان برقراری خدماتی که به پهنای باند گارانتی شده نیاز دارند ، مانند ویدئو کنفرانس و همسان سازی پایگاه های اطلاعاتی ، نوع دیگری از دسترسی را به اسم Streaming IP تامین نموده است ، البته این ویژگی فقط روی ترمینال های FB250 و FB500 ممکن است. مبنای محاسبه هزینه این خدمت بر اساس پهنای باند درخواستی در دقیقه می باشد.

تامین ارتباط تلفنی – ماهواره ای تا 9 خط همزمان ( محدودیت 3 خط برای FB150 ) از طریق خدمت Multi-Voice. یادآوری می شود ، که در حالت استاندارد برای هر سیم کارت یک خط تلفن فعال می شود و پهنای باند این خط تلفن از پهنای باند دیتا مجزا می باشد هزینه های خدمات تلفنی بر اساس دقیقه لحاظ می شوند.

خدمت تلفنی اینمارست ، از امکاناتی نظیر صندوق پست صوتی و مدیریت پیشرفته تماس ها مانند اعلام شماره تماس ، انتقال تماس و یا منع برقراری تماس ، پشتیبانی می کند.

امکان تامین خدمات تماس های تلفنی خدمه – Crew Calling به روش های پیش و پس پرداخت از طریق خدمات FBB پیش بینی شده است.

از امکانات کم نظیر FBB می توان به قابلیت برقراری تماس های مبتنی بر GSM برای کاربران اشاره کرد. این ویژگی از طریق سیم کارت های مخصوص از نوع پیش پرداخت که به کاربران داده می شود و روی گوشی شخصی تلفن همراه کاربر در دسترس خواهد بود. ( فقط با ترمینال های FB250 و FB500 )

تمامی ترمینال های FBB قادر به ارسال و دریافت پیام های کوتاه از سایر اپراتور های تلفنی می باشند. هزینه این خدمات بر اساس طول پیام ( 70 کاراکتر ) و عدد ، محاسبه می شوند.

شماره تماس اضطراری 505 ( رایگان ( بلافاصله ارتباط شناور را مرکز همکاری های امداد و نجات دریایی (MRCC) برقرار می نماید.

کاربران خدمات FBB ، از طریق برنامه های مخصوص نظیر Group 3 و Group 4 قادر به ارسال و دریافت فکس می باشند.

آشنایی با بسته های دریافت خدمات Inmarsat  Fleet Broadband

توصیه می شود قبل از فعال سازی خدمات FBB به دقت مطالب زیر را مطالعه نموده و با بسته های مختلف خدماتی آشنا شوید. لطفا قبل از تصمیم گیری از بروز بودن فهرست قیمت ها و موجود بودن بسته ها ، مطمئن شوید.

در نگاه اول ، خدمات اینمارست ، گران به نظر می رسند ، اما با آگاهی از میزان استفاده واقعی ، اطلاع از روش های بهینه سازی مصرف پهنای باند و نهایتا انتخاب درست بسته های خدماتی ، می توان هزینه استفاده از خدمات اینمارست را به حداقل رساند .

خدمات اینمارست FBB فقط به صورت پس پرداخت (Postpaid) ارائه می شوند و مشترک بعد از پایان هر دوره ، صورتحساب کارکرد (CDR-Call Data Record ) خود را دریافت می کند.

فارغ از اینکه چه بسته ای را دریافت می کنید ، در صورتحساب خود ، عناوین هزینه ای زیر را مشاهده خواهید کرد:

Activation Fee

هزینه فعال سازی یکبار و در زمان فعال سازی خدمات از مشترک اخذ خواهد شد،  در صورتیکه خدمات منقضی شده و یا تمدید نشوند ، وضعیت خدمت از فعال (Active) به غیر فعال (De-Active) تغییر خواهد یافت و در صورت تمایل مشترک به راه اندازی دوباره خدمت ، هزینه فعال سازی مجددا دریافت خواهد شد. در زمان نگارش این متن هزینه فعال سازی خدمات ، رایگان لحاظ شده است.

Subscription

حق اشتراک ؛ مشترک خدمات موظف است، با توجه به بسته انتخابی خود ، در شروع هر دوره هزینه حق اشتراک را پرداخت نماید. توجه کنید که دوره می تواند یک ماهه و یا بسته به قرارداد و بسته انتخاب شده متفاوت باشد.

Allowance

در حقیقت ، زمانی که شما بسته ای را خریداری می کنید ، حجم معینی ترافیک دیتا را به صورت رایگان دریافت می کنید ، البته شاید بهتر باشد بگوییم که شما با انتخاب بسته ، استفاده از حجم معینی ترافیک دیتا را تضمین کرده و هزینه آن را همان ابتدا پرداخت می نمایید. این حجم ترافیک ، از هر بسته به بسته دیگر فرق دارد. مشترک می تواند ظرف یکماه از ترافیک تخصیص یافته استفاده کند ، به یاد داشته باشید که ترافیک باقی مانده به ماه بعد منتقل نمی شود.

In Bundle Charge Per MB

هزینه ترافیک مجاز گنجانده شده در بسته ها متفاوت است. هر چقدر میزان ترافیک خریداری شده بیشتر باشد ، هزینه ترافیک نیز کاهش می باید ، لذا به کاربران توصیه می شود ، متناسب با استفاده خود ، بسته مناسب را انتخاب کنند.

Out of Bundle Charge Per MB

در مقابل ترافیک مجاز گنجانده شده در بسته ، ترافیک بیش از حد مجاز تعریف می شود ،یعنی اگر مشترک بیش از حد مجاز گنجانده شده در بسته استفاده نماید ، این ترافیک  اضافه با نرخی کمی بیشتر از ترافیک مجاز محاسبه می شود.

توجه داشته باشید ، خدمات اینمارست FBB در دو واحد و مقیاس ارائه می شوند ، خدماتی که حجمی هستند و با واحد Mega Byte – MB سنجیده می شوند که معمولا ترافیک دیتا می باشند و خدماتی که بر اساس زمان و با واحد دقیقه محاسبه می شوند ، مانند مدت زمان مکالمه.

در خصوص خدمات حجمی ، 2 نوع تعرفه اعمال می شود ، تعرفه In Bundle و Out of Bundle.

اما از آنجاییکه خدماتی که مبنای محاسبه آنها دقیقه است با یکدیگر فرق دارند ، تعرفه ها کمی متفاوت می باشند. مثلا تعرفه تماس با خط تلفن ثابت در هر مقصدی از تعرفه تماس با تلفن همراه در هر مقصدی ، ارزان تر است.

Minimum Contract Duration

حداقل زمان قرارداد ، تعهد استفاده از خدمات متناسب با بسته انتخابی متفاوت می باشد. کمترین زمان تعهد مربوط به بسته استاندارد و بیشترین مربوط به بسته های 4GB,8GB,20GB,40GB می باشد.

نکته : هزینه حق اشتراک بسته ها ، در ابتدای دوره اخذ می شود ، بدین معنی که در صورت ابتیاع بسته های با تعهد استفاده 24 ماه ، هزینه اشتراک 24 ماه حق اشتراک در ابتدای دوره از مشترک اخذ خواهد گردید.

خدمات FBB در بسته های  استاندارد ، FB 75 MB ،MB FB 250 ،  FB 1 GB، FB 4 GB ، FB 8 GB ، FB 20 GB  و FB 40 GB عرضه می شوند.

اینمارست از ابتدای ماه فوریه 2018  ، مجددا خدمات FBB خود را تغییر داده است ، جهت کسب اطلاع از جدول ” قیمت خدمات FBB سال 2018″ اینجا را کلیک کنید.

• مبنای هزینه اشتراک ماهانه ، بر اساس ماهی است که خدمت در آن فعال شده ، بطور مثال اگر خدمت روز بیست و هشتم ماه فعال شده باشد ، مشترک می بایست هزینه اشتراک آن ماه را تمام و کمال پرداخت نماید ؛ اما حجم کمتری از ترافیک مجاز ماهیانه در اختیار وی قرار خواهد گرفت.
• اگر مشترک در همان ساعات اولیه دوره ، بخواهد خدمت خود را قطع نماید ، با توجه به فعال شدن خدمت ، می بایست هزینه حق اشتراک را تمام و کمال پرداخت نماید.
• در صورتیکه خدمت مشترک به علت بدهی متوقف شده باشد ، ادامه دریافت مجدد خدمات منوط به تسویه حساب کامل مالی خواهد بود.
• هر زمان مشترک بخواهد قبل از اتمام قرارداد ، اقدام به قطع خدمات خود بنماید ، بر اساس قرارداد و قوانین اینمارست می بایست جریمه پرداخت نماید.
• درخواست قطع سرویس پیش از موعد اتمام قرارداد ، شامل جریمه شده و مشترک موظف به پرداخت هزینه اشتراک ماهانه تا تاریخ پایان قرارداد خواهد بود.

تنظیم صحیح فایروال که بر اساس شماره سیم کارت و در سمت خدمات دهنده مادر ، انجام می شود، باعث جلوگیری از ترافیک های ناخواسته و نهایتا صرفه جویی در مصرف ترافیک می شود، همچنین مشاوران شرکت بین المللی بهین سامان گستر مفید ، با معرفی ابزار نرم افزاری و سخت افزاری که قادر به فشرده سازی اطلاعات می باشند ، مشترکین را راهنمایی می نمایند که با تجهیز سامانه های مخابراتی خود به این ابزار ، مصرف خود را بهینه و هزینه ها را کم نمایند.

آشنایی با بسته های SCAP

SCAP مخفف Shared Corporate Allowance Plan می باشد . ایده اصلی این بسته ها ، به اشتراک گذاری ترافیک دیتای خریداری شده چندین شناور متعلق به یک ناوگان می باشد.

همانطور که پیشتر گفته شد، با خرید بسته های FBB حجم معینی ترافیک دیتا برای استفاده در یک ماه به مشترک تخصیص داده می شود ، در صورتیکه مشترک حجم ترافیک خود را تا پایان ماه استفاده ننماید، ترافیک باقیمانده به ماه بعد منتقل نخواهد شد، با انتخاب بسته های SCAP ترافیک دیتای کاربران بین همگروهی ها به اشتراک گذاشته می شود.

با اینکار استفاده از منابع ، بهینه شده و در هزینه ها صرفه جویی می شود. بسته های SCAP تحت قوانین خاصی ارائه می شوند که عبارتند از :

• تمامی کاربرانی که تحت بسته های SCAP فعال می شوند ، می بایست متعلق به یک ناوگان و مجموعه باشند.
• حداقل تعداد اعضاء در هر گروه ، 10 کاربر ( شناور ، کشتی و … ) می باشد.
• بسته های SCAP فقط برای اشتراک ماهیانه 1GB، 4 GB و 8GB ممکن می باشد.
• تعهد استفاده برای بسته 1GB ، دوازده ماه و برای بسته های 4GB و 8GB ، بیست و چهار ماه می باشد.
• تمامی کاربران ، می بایست تحت یک بسته یکسان فعال شوند.
• امکان کنترل میزان استفاده از ترافیک به اشتراک گذاشته وجود نداشته و ممکن است یک شناور تمام ترافیک موجود را مصرف کند.
• جهت اطلاع از تعرفه استفاده از خدمات SCAP اینجا را کلیک کنید.

جهت درک بهتر نحوه محاسبه هزینه ها ، توجه شما را به مثال زیر جلب می نمایم :

در این مثال تعداد شناور ها ، 11 فروند بوده و تماما متعلق به شرکت اقیانوس آبی می باشند ، بسته SCAP FBB 1GB برای همه شناور ها فعال شده است.
بدین ترتیب ، 11 ضربدر 1 گیگابایت ، یعنی 11 گیگابایت ترافیک دیتا ، برای تمامی 11 فروند شناور به اشتراک گذاشته می شود. هر یک از این 11 فروند این امکان را خواهند داشت که از تمام یا بخشی از کل ترافیک استفاده کنند.
محاسبه هزینه ها نیز به ترتیب زیر خواهد بود:
هزینه فعال سازی : رایگان برای تمامی شناور ها
هزینه اشتراک ماهیانه : 11 ضربدر تعرفه ماهیانه به دلار
هزینه عوارض ماهیانه : 11 ضربدر عوارض ماهیانه به دلار
در صورتیکه مجموع مصرف ترافیک شناور ها ، از 11 گیگابایت تجاوز ننماید ، هزینه ماهیانه استفاده از این بسته برای 11 فروند شناور برابر خواهد بود با جمع هزینه های فوق.
( لازم به یادآوری است ، با توجه به تعهد استفاده 12 ماهه این بسته ، مشترک ملزم به پرداخت 12 ماه ؛ مجموع هزینه های بالا به دلار به صورت یکجا می باشد. )

استفاده از بسته های SCAP مادامی که متقاضی درک صحیحی از میزان استفاده ترافیک هر یک از شناور های خود را نداشته باشد و نتواند عملیات شناور های خود را نظارت و مراقبت نماید توصیه نمی شود.

خدمات اینمارست FBB برای چه کسانی مناسب است ؟

برای پرسش به این پاسخ شاید بهتر باشد ، مخابرات و ارتباطات رادیویی در دریا را به دو قسمت تقسیم کنیم.

• ارتباطات جهت بهره برداری در پل فرماندهی – Bridge Communication
• ارتباطات جهت بهره برداری خدمه و سایر واحد های عملیاتی

البته از آنجاییکه هنوز خدمات FBB جزء الزامات SOLAS و GMDSS نمی باشند ، استفاده از FBB ضروری نیست ، اما با پایان دوره خدمات نسل سوم ، تجهیز شناور ها بر اساس مقررات به این فن اوری الزامی خواهد شد.

ارتباطات پل فرماندهی ، بیشتر شامل دریافت اطلاعات آب و هوا ، ایمیل های کاری و خدمات تلفنی می باشد ، با این تعریف اینمارست FBB ، راهکاری بسیار مناسب برای تامین خواسته های فوق می باشد ، همانطور که در ابتدا هم گفته شد ، چون این خدمت در باند L ارائه می شود ، بسیار قابل اطمینان و اتکاء می باشد . با تجهیز شناور به FBB ، خیال شما از بابت ارتباط در بدترین شرایط جوی هم ، آسوده خواهد بود.

طبیعت خدمات FBB بر اساس حجم و میزان استفاده است و برای کاربرد هایی نظیر وب گردی ، دانلود/آپلود فایل ، انتقال تصویر ، تماشای ویدیو و … پیشنهاد نمی شود. برای این منظور تجهیز شناور به آنتن های VSAT Marine و TVRO که قادر به تامین سرعت های بسیار بالاتر و تامین خدمات بدون محدودیت حجمی می باشند ، پیشنهاد می شود.

با توجه به توضیحات مختصر بالا ، به مالکان انواع شناور به طور جد پیشنهاد می شود ، حتی در صورت تجهیز به آنتن های VSAT Marine ، شناور خود را به خدمات مبتنی بر باند L تجهیز کنند و این ارتباط را به عنوان پشتیبان همواره برقرار نگهدارند.